“Standing in the present, what do we remember of the past?
Can memory be recorded or is it always elusive, filtered through an ever-changing present moment?
These questions came to me as I started visiting the old barns still standing in Wellington County and beyond.
Witnessing the gradual demise of these architectural monoliths, the idea formed to do a rubbing of the entire inside of an old barn,
physically touching every inch of it, to create a record: a memory for a time that is slowly passing.”
“Lawrence’s Barn is an enormous graphite rubbing of the inside wall of the west side of Lawrence Nodwell’s barn.
Transcribing the imprint of the barn’s surface onto translucent white fabric, Lawrence’s Barn is a “drawing” of epic proportions.
Hewn from enormous maple, birch, tamarack and cedar trees, I could almost remember the old growth forests
(replaced a century ago by the beams, posts and boards of this aging structure) as my graphite stick traced the surface of this weathered wood.
Recording an impression of this slowly changing interior space, the ghostly and elusive nature of this translucent “drawing” allows
us to see our present moment through the image of a fading past.”
-Elinor Whidden-
Artist Biography
Elinor Whidden received a BA in Canadian/Environmental Studies from Trent University, a BFA from the Nova Scotia College of Art and Design and a MFA from SUNY at Buffalo.
She has exhibited throughout North America, recently showing work in Nova Scotia, Ontario, and Buffalo NY.
In 2004 she was featured as an emerging artist on CBC’s Zed TV and in 2007 she attended the Walking and Art residency at the Banff Centre. Whidden is the recipient of numerous grants and awards, including creation grants from Nova Scotia Culture, Tourism & Heritage, the Ontario Arts Council, and most recently from the Canada Council for the Arts. Whidden’s current artistic practice continues her quest to find a way to survive and adapt in a world increasingly threatened by contemporary car culture.
Lawrence’s Barn
“Immergés dans le moment présent, quels sont nos souvenirs du passé? La mémoire peut-elle être enregistrée ou est-elle évasive, changée par la réalité variable présente? Ces questions me sont venues à l’esprit en visitant les vieilles granges du compté de Wellington. En observant la dégradation de ces monolithes architecturaux, l’idée d’un frottage de l’intérieur d’une grange m’est venue, de toucher physiquement les murs pour enregistrer la mémoire d’un instant qui passe.”
“’Lawence’s Barn’ est un frottage de graphite a une échelle énorme, de l’intérieur du mur ouest de la grange de Lawrence Nodwell. L’empreinte de la surface des murs de la grange est transcrite sur un matériel blanc translucide. ‘Lawrence’s Barn’ est un dessin de proportions épiques. Façonnées d’érables énormes, de bouleaux, de tamaracks et de cèdres, en traçant la surface endommagée par le temps, je me souviens des gigantesques forêts d’autrefois remplacées, il y a cent ans, par les poutres, les poteaux et les planches de cette structure vieillissante.
Enregistrant une impression momentanée de cet espace intérieur, la nature spectrale et élusive de ce dessin translucide nous permet de voir le moment présent à travers l’image d’un passé qui s’efface.”
-Elinor Whidden-
Biographie de l’artiste
Elinor Whidden a reçu son Baccalauréat en étude Environnementale Canadienne de l’Université de Trent, un Baccalauréat en Art de « Nova Scotia College of Art and Design » et une Maîtrise de « SUNY » à Buffalo. Elle a exposé ses travaux à travers l’Amérique du Nord, entre autres en Nouvelle-Écosse, Ontario et à Buffalo NY récemment. En 2004 elle a été présenté comme artiste en début de carrière par Zed TV de Radio Canada, en 2007 elle a assisté au programme « Walking and Art » au Centre Banff. Whidden a reçue plusieurs bourses et prix, incluant une bourse de création de Culture Nouvelle-Écosse, Héritage & Tourisme, du Conseil des Arts de l’Ontario et plus récemment du Conseil des Arts du Canada. La pratique artistique de Whidden continue sur une quête pour trouver une façon de survivre et de s’adapter à un monde menacé par la culture de l’automobile contemporaine.
www.elinorwhidden.com
The Art Centre is at the threshold of an exciting new chapter, and we invite you to take the next step with us! As both our organization and the communities we serve grow, we need to address some of the physical constraints of our two galleries and classroom, to help break down barriers to participation in the arts.